Het Double Healix model en De Tempelhof

Het was wel even schrikken: na een zoveelste reorganisatie werd mijn ontslag aangekondigd. Weliswaar voor 650 collega’s met mij, maar toch… Tot mei 2016 was ik ruim veertig jaar met plezier werkzaam geweest in het bedrijfsleven. Twee jaar eerder al had ik mijn bloeiende coach- en trainingspraktijk “Weerspiegelingen” beëindigd, nadat een innerlijke stem steeds de woorden “al het oude is voorbij gegaan” herhaalde. Die woorden besloot ik serieus te nemen, maar ik had het even niet aan zien komen dat jaren voor mijn AOW-leeftijd de toekomst ineens helemaal open zou liggen.
Als symbool voor deze nieuwe levensfase besloot ik de “Walk of Wisdom” te gaan lopen. Een afwisselende route van 136 km rondom Nijmegen. Het hart van de “Walk of Wisdom” is het symbool Pelgrim, als een soort van hedendaagse beschermheilige. Het symbool staat tegelijkertijd ook voor de verbondenheid tussen mens en aarde en is ontworpen door Huub en Adelheid Kortekaas.
Dit kunstenaarsechtpaar roept de mens op tot medeverantwoordelijkheid voor de schepping. Door je zelf tot bloei te laten komen, geef je mede vorm aan de ontwikkeling van het grotere geheel: “alle mensen zijn een zaailing van Moeder Aarde met ieder een eigen, unieke kiemkracht.” Dat vond ik zo’n inspirerend statement dat ik, terwijl ik helemaal geen geoefende wandelaar ben, de hele route als in een flow heb uitgelopen. Het symbool komt ook terug als routemarkering en iedere pelgrim die zich inschrijft, krijgt een stalen speld van het symbool uitgereikt voor op tas of jas. Op de dijk bij Winssen geeft de route aan dat je linksaf moet, maar als je even naar rechts loopt kom je bij een beschutte dijkkapel van corten-staal, ook van de hand van Huub en Adelheid Kortekaas en 6.66 meter hoog.  Op de vloer van het tempeltje staat in zwierige letters geschreven: ‘Ieder mens is een unieke zaailing van Moeder Aarde’. Laat die woorden eens heel diep tot je doordringen……… Ze tillen je boven jezelf uit, of niet?

DSCN1975

Op 11 november 2017 was ik een van de gelukkigen die in Villa Lux in Nijmegen tijdens een diner als gast aan tafel zat bij Huub en Adelheid Kortekaas. Voedsel voor de ziel deze avond, en zeer inspirerend. Twee mensen, verbonden door de droom om een universele symbolische beeldtaal te ontwikkelen en het leven te leven als een uniek avontuur gebaseerd op de drie aloude levensvragen:

“Wie ben ik?

Wat is de zin van het leven?

En hoe geef ik dit leven vorm?”

IMAG3061

Hun visie om je leven te leven als een uniek avontuur resoneert bij mij heel sterk. In 2016 volgde ik namelijk bij Manfred van Doorn in Haarlem de 18-daagse Double Healix leiderschapstraining. Tijdens deze training werd ervaarbaar gemaakt hoe krachtig oerbeelden werken en hoe ze zich telkens vernieuwen. Het grote verhaal, het oerverhaal, waar we ons op baseren, komt ons niet alleen vanuit het verleden en het heden tegemoet, maar ook vanuit de toekomst.

Het Double Healix model bestaat uit twaalf fasen. Tijdens de twaalfde fase keert de held(in) met een persoonlijk elixer terug naar de gemeenschap. In veel gevallen de gemeenschap die hem of haar in de oproepfase niet wilde of kon begrijpen of zelfs uitkotste. Het elixer is vaak letterlijk een middel of aanpak, maar in ieder geval ook een verandering in de held(in) zelf die hem/haar een krachtige, stimulerende invloed geeft op zijn/haar omgeving. Daarnaast kent het model zeven plus één niveaus van ontwikkeling. Van niveau 0 (universaliteit, de mythische onderlaag) tot niveau 7 (perplexiteit en de rijpe ouderdom) Huub en Adelheid zijn voor mij twee lichtende voorbeelden van dit Double Healix model. Steeds weer opnieuw geven ze gehoor aan hun innerlijke oproep en starten een nieuw project. Steeds weer opnieuw weet hebbend van de enorme financiële en persoonlijke consequenties. En toch gaan ze steeds weer opnieuw op avontuur. Wat hen voor mij persoonlijk ook bijzonder maakt is het feit dat ze gedurende al hun projecten sterk te maken kregen met fase 3 (weerstand van buitenaf) en fase 9 (de dolk, in verschillende gedaanten). Toch zitten ze dan niet bij de pakken neer of kruipen in de slachtofferrol, maar blijven hun beider innerlijke roepstem volgen, al weten ze niet waar hen dat zal brengen…….
Met hun unieke elixer weten ze de wereld steeds weer opnieuw te verrijken met hun originele, uniek spirituele kunstwerken.

IMG_3616

Vandaag, zondag 3 juni 2018, bezocht ik samen met mijn man en onze dochter “De Tempelhof” in Winssen. Het paradijs waar Huub en Adelheid Kortekaas wonen en werken. Door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed is De Tempelhof eind 2017 als totaalkunstwerk opgenomen als jongste monument: “monumentaal interieur”. Ter ere hiervan is De Tempelhof ieder weekend in juni geopend van 10 – 17 uur.

 

Vlak voor we vertrokken las ik op Facebook een bericht van Pamela Kribbe:
“Dit is mijn boodschap voor vandaag. Heel eenvoudig. Je bent er! We zijn er! De Nieuwe Tijd is begonnen. Laat het dansen door al je cellen. Laat het licht van je ziel naar buiten stromen. Niet in een onevenwichtig, overmatig geven of in een strijd voor verandering. Laat het spontaan gebeuren, zoals de stralen van de zon vanzelf de ruimte instralen. Zoals een bloem vanzelf open bloeit en haar schoonheid vrijgeeft in de lente. Stroom mee met wat je hart je ingeeft en laat je niet in de luren leggen door je verstand, dat bezwaren inbrengt en alles in twijfel trekt. Zie het goedmoedig aan, de stem van de angst en de twijfel. Het is je vijand niet. Deze oude energieën trekken zich terug wanneer je je richt op vertrouwen en overgave. Beweeg mee op de energiestroom van de Nieuwe Aarde. Door jullie inspiratie, geloof en vreugde krijgt zij steeds voller gestalte.”

Wat een synchroniciteit met dat waar Huub en Adelheid voor staan! Met deze boodschap in mijn hart stapten we door de toegangspoort het paradijselijke Tempelhof binnen.

IMG_3655

De Tempelhof zelf vormt een spel met verborgen ordeningen en getallen. Zo is bijvoorbeeld het gehele perceel omsloten door een 3.33m hoge haag. 1 + 1 = 3 is een uitspraak die veelvuldig bij monde van Huub en Adelheid te horen is.

IMG_3569

Huub en Adelheid hebben De Tempelhof ontworpen als spiegel van onze ziel. Grappig detail is dat ik een foto heb gemaakt van hun woonhuis/atelier en dat Huub daarop te zien is in de weerspiegeling van de deur. Dat zag ik zelf pas toen ik thuis mijn opnamen ging bekijken.

IMAG3078

IMG_3615

Een steeds terugkerend thema in het werk van Huub en Adelheid is de engel. Engelen worden in verschillende godsdiensten gezien als boodschappers. Eén van de elixers van Huub en Adelheid is hun mens- en wereldbeeld dat wij, de bewoners van de aarde, nu die Engelen zijn. In staat om elkaars boodschappers tussen hemel en aarde te zijn en de schepping mede af te ronden en heel te maken. Terwijl ik hierover stond te mijmeren voor een engel uit de zestiger jaren voelde ik me ineens omringd door een speelse, positieve, liefdevolle, genezende en helende energie.

IMG_3578

Slierten licht, orbs en engelennevels werden zichtbaar voor het blote oog en tot onze grote verrassing later ook op de door ons gemaakte foto’s.

“Engelen, in het spanningsveld tussen het mannelijke en het vrouwelijke, vanuit het bewustzijn dat we op de eerste plaats mens zijn. Het concept van de eerste Engel is ontstaan op Kasteel Doddendaal en dateert uit 1967. De Engel in het spanningsveld tussen het mannelijke en het vrouwelijke, vanuit het bewustzijn dat we op de eerste plaats mens zijn. Het begrip Engel blijft fascineren en keert steeds terug in andere dimensies, o.a. in de Engelenkring en de Engelhart-stoel uit de sociale periode 1965/1974. In het jaar 1999 ontstaat de Anima Animus: De Engel/Mens als zender en ontvanger in het spanningsveld tussen hemel en aarde. Tussen 2002 en 2008 wordt de Engel meer en meer een stralende metafoor voor een ontwakend nieuw levensgevoel waarin de Mens zich als Schepper bewust wordt van zijn unieke engel-energie. Deze bewustwording, een Quantum-sprong in het metafysisch krachtenveld, is de inspirator van de herontdekking van de spirituele dimensie van de Schepping. De Engel/Mens, kenner van het diepste zelf, voorbij alle religies, straling van het bewustzijn, poëzie, geluk, stilte, contemplatie, verwondering, verbinding, brenger van licht.” (Website Huub en Adelheid)

IMG_3646

Zelfs vanuit de bomen danste de energie ons tegemoet.

IMG_3612

 

“De Tempelhof is gebouwd als beweging over een lange as, metafoor voor de verticale lijn van het menselijk lichaam. Deze alles verbindende as opent zich met de monumentale draad-stalen poort: ‘Utopia’ (hoofdeind) en eindigt bij de monumentale 7.77m hoge tempel-knop, de ‘Apocalyps’ (voeteneind). In het hart van deze tempel groeit een Gouden Bloem, geïnspireerd op de horizontale en verticale ”Maat van de Mens” (1.80m) Uit de Knop borrelt water en dit geluid vloeit samen met kosmische klanken. Hier staat de mens aan de bron van alle leven. De Tempel is als het Orakel van Delphi met de opdracht: Mens ken Uzelf. De Tempelhof als totaal-kunstwerk is een afspiegeling van de hedendaagse mens op weg naar een nieuw universeel mens- en wereldbeeld; op weg naar een Nieuwe Renaissance.” (Website Huub en Adelheid)

IMG_3599

Niet op de website vermeld, maar wel overduidelijk, is dat de toegang tot de Gouden Bloem de vorm heeft van een Yoni.

IMG_3597

IMG_3598

Aan het begin van de tuin staat een levensgrote witte Lingam. Witte tantra voert Lingam en Yoni naar de Gouden Bloem, naar de stromende bron en kosmische klanken.

IMAG3063

Naar de groei van ik naar wij. Koning en Koningin, volkomen gelijkwaardig.

IMG_3592

De maquette van “De Spirituele Tuin”

IMAG3089
“In de Quantum-Tuinen zijn de 5 grote wereldreligies – Hindoeïsme, Islam, Christendom, Boeddhisme en Jodendom – verbeeld als ‘Bloemen’ van dit allesomvattende kosmische bewustzijn, als mythische tekens in het spel van tijd en ruimte.
De symbolen, tekens en getallen die dit metafysische proces vorm geven zijn geboren vanuit een transcendentaal kosmisch bewustzijn, een bewustzijn, waaraan alle religies hun oorsprong ontlenen.
In de 6e tuin verrijst de Tempel van de Universele Spiritualiteit. In deze open tempel groeien de 5 wereldreligies samen uit tot één monumentale bloem van menselijke spiritualiteit.” (Website Huub en Adelheid)

IMG_3585

 

“Vanaf 1984 groeit het besef dat dood en leven onafscheidelijk met elkaar verbonden zijn en ontstaat een bijzondere belangstelling voor de graf-cultuur. De dood is de meest ultieme ervaring van de individuele mens en zou weer een plek in ons leven moeten krijgen, waar wij meer bewust vorm aan kunnen geven. Onze enige zekerheid in het leven is de dood. De dood als overgang naar een nieuwe onbekende dimensie. De verwondering over de zakelijke anonimiteit rondom dood en begraven leidt o.a. tot de oprichting van de stichting ‘Terebinth’, de realisatie van de ‘Kosmobiel’ , eigentijdse graf-tekens, urn-tekens e.a.” (Website Huub en Adelheid)

IMG_3583
Kosmobiel (1996), een eigentijdse lijkkoets. Ook hier veel orbs en lichtslierten.

IMAG3069

 

“Vanuit Frankfurt kwam de vraag een bijzondere tuin te ontwerpen voor de Bundes Gartenschau 1989. De eerste woorden uit het scheppingsverhaal van Johannes (Nieuwe Testament)  vormen de inspiratiebron voor deze metafysische tuin.
‘In het begin was het Woord
en het Woord was God
en het Woord is Mens geworden’
Het Woord als eerste ‘kiem’ van bewustwording, het Woord als eerste ‘beeld’. Reeds lange tijd spelen getallen een belangrijke rol in het werk, in het bijzonder het getal 100. Door het getal 100 te verdelen in 3 x 33 + 1, wordt dit getal symbool voor de magische beleving van ordening en ritme, herhaling en progressie. 100 als osmose tussen natuur en cultuur, tussen spiritualiteit en economie.
De Metafysische Tuin wordt een tuin met ‘woorden’, een streng geordende akker met 100 x het woord “Plant” in corten-staal. We halen het 33e woord weg en in de leegte van dit weggelaten 33e woord groeit een Gouden Plant. Deze Plant wordt het symbool van de “Spirituele Maat van de Mens”, metafoor van het bewustzijn in verandering, symbool van een Quantum-sprong in het spanningsveld natuur / cultuur. In 1991 groeit uit deze Gouden Plant het conceptuele project de Wereldakker: The Unifying Spiritual Field of the World.” (Website Huub en Adelheid)

 

IMAG3091

Maquette Anima Mundi – “Ziel van de Wereld”: een inspirerende krachtcentrale van de groei naar een nieuw mens- en wereldbeeld. 2×7 rechters filosoferen er over de tijdgeest. Tempel van bewustwording. De tempel van de 21 eeuw. De groei van ik naar wij.

IMG_3624

Duidelijk is, dat Huub inmiddels is aangekomen op het zevende en hoogste niveau van bewustzijn (Perplexiteit, het sublieme, mystiek en heelheid (rijpe ouderdom) zoals dat binnen het Double Healix model wordt onderscheiden. Hij heeft dit naar Adelheid toe ook uitgesproken. In een interview zei ze hierover dat dat behoorlijk schrikken was maar dat haar al snel duidelijk werd dat Huub gelukkig nog lang niet van plan was om het tijdelijke met het eeuwige te verwisselen. Manfred van Doorn schrijft hierover in zijn boek “Het wiel opnieuw uitvinden”: “Praktisch betekent dit – in extremo – dat we nu zo verankerd zijn in onze opgebouwde cognitieve en morele functies dat we niet zullen overgaan tot het doden van een ander mens, zoals in primitieve stammen wel soms werd/wordt verwacht als initiatierite. Het betekent ook dat we niet onze identiteit volkomen kwijt zijn na een glimp van het absolute, mede omdat we het achteraf beter kunnen plaatsen en verwoorden. Verder betekent het dat we na een mystieke ervaring niet per se hoeven te solliciteren naar de rol van ketter of martelaar ten opzichte van de bestaande machtsgroeperingen. De Griekse oorsprong van de term Mystiek (muein) betekent de lippen of ogen sluiten. Het is heel goed mogelijk om al vroeg in ons leven mystieke ervaringen op te doen. Eigenlijk maken we bij elke ervaring van “dood en wederopstanding” wel een mystiek moment door. Maar tegelijkertijd is het begrijpelijk dat we de mystiek het dichtst naderen als we het letterlijk oplossen van ons bewustzijn in de dood naderen.”
Huub Kortekaas oogt nog als een jonge god, maar voelt dat hij moet onthechten, juist omdat hij weet dat hij heeft geleerd zich te hechten. In zijn lange relatie met Adelheid, beeldende kunst, zijn kinderen en kleinkinderen en op diverse bijzondere woon- en werkplekken in het Land van Maas en Waal. Op hun geheel eigen wijze hebben Huub en Adelheid dit verbeeld in de vorm van een omgekeerde bloempot. Dankbaarheid voor alles wat is….

IMG_3581

Een gedachte over “Het Double Healix model en De Tempelhof

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s